Většinou na podzim se kolo ukládá k zimnímu odpočinku. Pěkně se očistí, umyje a provede se nejzákladnější očista. Když celou zimu bude kolo uložené někde v prostoru, kde bude uskladněné, tak rozhodně bude na místě ho před první jízdou řádně zkontrolovat. Jen tak můžeme předejít problémům na cestě. Součástí takové údržby je i správné seřízení a promazání jednotlivých částí kola. Mnohdy si raději necháme kolo zkontrolovat v servisu, obzvláště pokud se bude jednat o dražší modely nebo elektrokola. Nicméně samotné mazání má podstatný vliv na celkovou funkci a také samozřejmě životnost kola. Ono se totiž nejedná o pouhý řetěz nebo nějaký systém pohonu, jak by se mohl sváteční cyklista domnívat.
Jaké zvolit mazivo?
Maziv existuje poměrně dost velké množství na výběr, stejně tak jako samotných značek a výrobců. Ve většině případů jsou kutilové nebo autodílny zvyklí na jeden typ, se kterým nejčastěji pracují. Dobrou volbou jsou například maziva molykote, která mají skutečně široké zastoupení nejen v nabídce produktů, ale nelení ani s novinkami, které usnadní práci. Jednou takovou skvělou věcičkou je lubrikační sprej, který se po nástřiku dostane do každé skulinky a nestéká jako olej, který bychom se snažili do těchto mezer dostat olejničkou. Taková pomůcka je skvělá pro vlastníky kol, jelikož se pak dostanou do míst, která přece jenom nějaké mazivo potřebuje.
Univerzální olej na vše? To již neplatí
Doby kdy se olej používat jak na šicí stroje, tak promazání kovových částí v garáži na nějakém stroji, je dávno pryč. Navíc olej není vhodný na některé stroje, jelikož jim nedokáže poskytnout dostatečnou ochranu a přitom ještě stéká a nedrží v problematických místech. Současný trh nabízí nepřeberné množství nejen olejů, ale právě speciálních maziv jak na šrouby, kolena, ohyby, řetězy atd., podle podmínek, na ložiska nebo i na titanové díly. Vybrat si může skutečně každý a to nejen podle udaných vlastností, ale zároveň podle balení.